نشستن پشت‌ میز رایانه و مضرات استفاده‌از رایانه

ارگونومی در کار با کامپیوتر: نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر

User Rating:  / 0
PoorBest 

ارگونومی در کار با کامپیوتر

نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر


ارگونومی چیست ؟
ارگونومی به عنوان رشته ای از علوم كه به دست آوردن بهترین ارتباط میان انسان و محیط (کار و زندگی) هدف اصلی آن است، تعریف می شود. ارگونومی با ارزیابی قابلیتها و محدودیتهای انسان (بیومكانیك و آنتروپومتری)، استرسهای كاری و محیطی (فیزیولوژی كار و روانشناسی صنعتی)، نیروهای استاتیك و دینامیك روی بدن انسان (بیومكانیك)، خستگی (فیزیولوژی كار و روانشناسی صنعتی) و طراحی ایستگاه كاری و ابزارها (آنتروپومتری و مهندسی) سر و كار دارد. بنابراین ارگونومی از علوم بسیاری تشكیل یافته است. 

neshastan-computer2.jpg - 29.64 KB
نتایج بكارگیری اصول ارگونومی در محیطهای کاری 

-
پیشگیری از اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین شاغلین (مانند کمر درد ، سندروم تونل کارپال یا درد شدید در مچ دست ، درد ناحیه گردن ، درد ناحیه زانو یا آرنج و...)
-
کمک به پیشگیری از حوادث شغلی
-
افزایش میزان رضایت مندی کارکنان
-
افزایش رفاه و آسایش کارکنان
-
کمک به افزایش بهره وری در کار
-
کمک به افزایش تولید 


ارگونومی در کار با کامپیوتر
طی چند سال اخیر تولید کنندگان کامپیوتر و تجهیزات مرتبط با آن به طراحی ارگونومیک محصولات خود توجه زیادی نشان داده اند. تولید كنندگان تجهیزات و وسایل كامپیوتر (مانند صفحه كلید، ماوس، میز و صندلی و... ) اكنون سعی می كنند تا محصولات را مطابق با اصول ارگونومی طراحی و تولید كنند. رعایت اصول ارگونومی سبب كاهش ضایعات چشم، سردرد ، كمر درد و فشار در نواحی مچ دست ، شانه و گردن در اپراتورهای كامپیوتر خواهد شد. 

كاربرد كامپیوتر در زندگی بشر بسیار زیاد است و تعداد زیادی از افراد ساعتهای متمادی با كامپیوتر كار می كنند. به همین دلیل شناخت عوامل موثر در محیط كار با كامپیوتر اهمیت زیادی دارد وجود شرایط نامناسب در محیط كاری و عدم توجه به موارد ارگونومیکی و بهداشتی هنگام كار با كامپیوتر ممكن است در بلند مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها شود. 

بیشتر كاربران كامپیوتر در محیط های سربسته و فضاهای كوچك كار می كنند.كمترین ویژگیهای یك محیط كاری مناسب برای كاربران كامپیوتر به قرار زیر است : 
2009-7-7-computer-ergonomics-1.jpg - 10.10 KB

۱. وجود سیستم تهویه مطبوع
۲. نور كافی و مناسب
۳. استفاده از میز مخصوص كه دارای عرض و ارتفاع استاندارد باشد.
۴. استفاده از صندلی ارگونومیک با قابلیت تنظیم ارتفاع.
۵. استفاده از زیرپایی برای قرار گیری مناسب و راحت پاها. 
۶. استفاده از copy holder برای خم نکردن بیش از حد گردن .

 

 

 

با وجود رعایت نكات فوق، باز هم امكان بروز بیماریهای خاص برای اپراتور وجود دارد كم تحركی هنگام كار با كامپیوتر ، چشم دوختن در مدت طولانی به صفحه مانیتور و حركات یكنواخت و تكراری مچ دست ، ممكن است سبب بروز انواع عوارض شوند. 

برای پیشگیری از این عوارض نكات ساده و مهم زیر را هنگام كار با كامپیوتر رعایت كنید : 


۱ـ به تناوب از پشت میز كامپیوتر برخاسته، و با نرمشهای خیلی ساده، گردن ، بازو ، مچ دست و پاها را حركت دهید. برای این منظور نرم افزار Stretch Break می تواند به شما کمک زیادی کند.این نرم افزار در مدت زمانهایی که از طرف خود شما مشخص می گردد بر روی صفحه مانیتور شما ظاهر شده و انواع نرمشها را به شما نشان می دهد و شما می توانید به همراه آن چند دقیقه نرمش نمائید. 

۲ـ صفحه مانیتور (صفحه نمایش) را طوری تنظیم كنید تا ستون فقرات شما به صورت مستقیم قرار گرفته و چشمان شما با قسمت بالایی صفحه نمایش در یك خط مستقیم قرار گیرند. این وضعیت برای چشمان شما راحتی بیشتری به همراه خواهد داشت. 

۳.فاصله صفحه مانیتور تا چشمان شما باید بین 50 تا 60 سانتی متر باشد. 

۴. هر 30 دقیقه به اشیائی که در فاصله 6 متری قرار دارند ، چند دقیقه چشم بدوزید. 

۵. ارتفاع میز کامپیوتر باید بین 66 تا 71 سانتی متر باشد. 

۶. ترجیحاً از یک زیر پایی استفاده نمایید و پاها را روی آن قرار دهید.این وسیله به راحت بودن وضعیت پاهای شما کمک می کند. 

۷. میز کار را طوری قرار دهید که روشنایی لامپ های سقف در طرفین قرار گیرد و از قرار دادن میز در محلی که نور لامپ مستقیماً در برابر شما باشد خودداری شود.در استفاده از روشنایی طبیعی نیز نباید صفحه مانیتور در برابر پنجره قرار گیرد. 

۸. سطح صفحه کلید، تقریباً هم ارتفاع با دسته صندلی و آرنج باشد و مچ ها به طور عادی روی صفحه کلید ها قرار گیرد، به طوری که هنگام کار، ساعدها تقریباً موازی با افق قرار گرفته و زاویه بین مچ دست و ساعد،
۵ تا ۱۰ درجه باشد. موقعیت mouse در همان ارتفاع و فاصله نسبت به صفحه کلید است. 

2009-7-7-computer-ergonomics-3.jpg - 7.37 KB

استفاده از زیرپایی برای قرار گیری مناسب و راحت پاها 

 

۹. روشنایی محل کار باید مخلوطی از نورسفید و زرد بوده (ترجیحاً از لامپ مهتابی استفاده شود) و شدت آن درحدود ۳۰۰ لوکس باشد. 
۱۰. برای به حداقل رساندن فشار بر روی گردن و کمر هنگام تایپ یک نوشته یا نامه ، استفاده از نگهدارنده های کاغذ برای قرار دادن نامه روی آن لازم است. 

۱۱. برای اتاق کار، دمای 23-19 درجه سانتی گراد و رطوبت حدود
۵۰ درصد مناسب است. 

۱۲. بهتر است با باز کردن درب و پنجره ها و یا تعبیه دستگاه تهویه ، هوای اتاق به طور مرتب تعویض شود. 

ویژگیهای صندلی ارگونومیک

۱. ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد. ارتفاع صندلی ، 41 تا 52 سانتی متر توصیه می شود. 

۲. سطح نشیمنگاه صندلی باید دارای طول و عرض 40 تا 48 سانتی متر باشد.برای افراد چاق صندلی های پهن تر توصیه می شود. 

۳. ضخامت تشک در حدود
۴ تا ۵ سانتی متر باشد و رویه آن از جنسی باشد که اصطلاحاً بتواند تنفس کند و لبه جلو صندلی، گرد و لبه بیرونی آن، نرم باشد. 

۴. زاویه پشتی با تشک صندلی ، حداقل
۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد.

۵. عرض پشتی صندلی باید حداقل 32 تا 36 سانتی متر باشد.ارتفاع پشتی صندلی را نیز بین ۵۰ تا 82 سانتی متر توصیه می کنند.صندلی باید در قسمت قرار گرفتن گودی کمر (ارتفاع 15 تا 20 سانتی متراز پایین) داری یک قوس محدب و در قسمت پشت دارای یک قوس مقعر باشد. 

۶. صندلی های مورد استفاده در کار با رایانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد. همچنین دارای
۵ چرخ بوده و چرخان باشد. شیب کف صندلی ۵ تا ۱۵ درجه برای تمایل به جلو و ۵ درجه تمایل به عقب را امکان پذیر سازد. 

 

محمدرضا میرغلامی ، کارشناس بهداشت حرفه ای         mirgholam i@ saipacorp.com

منبع http://www.farya.com/id/1052 

منوی آکاردئونی

صفه اصلی

سایر مطالب

سبکهای ماساژ در دنیا

امکانات

مطالب علمی ماساژ

فروشگاه

اطلاعات تماس

مدیر وب‌سایت و ماساژدهندۀ آقایان:

تلفن ثابت: ۰۲۱۸۸۶۹۲۰۶۵  02188692065 سعادت آباد.

لطفا ابتدا با تلفن ثابت تماس بگیرید. درصورت عدم پاسخگویی، باتلفن همراه، تماس بگیرید: تلفن همراه: 09373234130 ۰۹۳۷۳۲۳۴۱۳۰ امیر .

در صورت عدم پاسخگویی با تلفن همراه نیز، که ممکن است در آن زمان مشتری ماساژ داشته باشم، پیغام خود را بگذارید تا با شما تماس گرفته شود. ساعت ارائه خدمات: از ۸ صبح تا ۱۱ شب.    ۴ یا ۵ ساعت قبل، تلفنی وقت بگیرید. ساعات تماس: از ۸ صبح تا ۱۲ شب.

Contact Us:   Tell: +989373234130

                          +982188692065 Saadat Abad,Tehran.

Instagram: massage.iran.ir

فروش پوستر رنگی آموزشی ماساژ درمانی (یومی هو تراپی: Yumeiho Therapy)

 قروشکتابِ: خواب‌درمانی جامع (خواب‌درمانی بیست دقیقه‌ای)

 تصویرسازی ذهنی مثبت و قوی برای مداوای بیماریهای سخت و ناعلاج، و خودهیپنوتیزم برای رسیدن به حالت خلسه جهت خود شناسی روحی، و تأثیر ذهن بر جسم.

فروش کتاب «درمان جامع طب سوزنی با دستگاه الکترونیکی بدون سوزن». قابل استفاده با:

۱. « طب سوزنی با سوزن »

۲. « طب سوزنی ، ‌بدون استفاده از سوزن ، با دستگاه »

۳. « شیاتسو، طب فشاری با انگشت دست، ماساژ »

 

فروش کتاب «یوگا در هفت مرحله از مبتدی تا عالی».  کندالینی، تنفس، حس ششم، چشم سوم، چاکرا، مدیتیشن، تله پاتی کالبد اثیری، هاله نورانی.

 

فروش کتاب «قدرتهای ذهنی». مطالعه کتاب با (روح- کالبد اثیری) نویسنده کتاب، در عالم خواب بوسیله کالبد اثیری (کالبد اختری- روان) در کتاب: قدرتهای ذهنی(خودآموز روحی-روش مطالعه با نویسنده کتاب).